Thursday, September 10, 2009

Sepintas di SIMPOSIUM BRING ISLAM BACK 2009

Alhamdulillah , pada 4, 5 dan 6 september yang lepas telah berlangsung satu program yang dinamakan BRING ISLAM BACK 2009 (SBIB) yang dianjurkan oleh Jaringan Pemuda Da'wah Islamiyyah (JUNDIYY) .Mengambil tema Kebangkitan Ar-rijal menerajui dakwah , program ini disertai oleh 30 orang peserta dari wadah dan pemikiran yang berbeza.

Program ini dilaksanakan setahun sekali dengan penglibatan 10 wadah yang bernaung di bawah JUNDIYY . Antara wadah yang bernaung di bawah JUNDIYY adalah Kelab Rakan Masjid (IPTB) , IPGM THINK TANKERS (IPPPP) , Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia Pulau Pinang , Angkatan Pemuda pemudi Islam (API) , IPSI USM , Persatuan Perkhidmatan Masyarakat (PPM) , Ikatan Kerohanian JPP Zon Utara , Persatuan Mahasiswa Islam USM , Kelab Remaja Lestari (KRL) , Jawatankuasa Pusat Islam (Politeknik Seberang Perai ) .

Antara objektif program ini dilaksanakan adalah untuk memberi pendedahan kepada penggerak-penggerak dakwah di Pulau Pinang terhadap isu-isu semasa di Malaysia dan seluruh dunia seterusnya memberi kesedaran terhadap pendakwah-pendakwah berkenaan peranan yang sepatutnya dimainkan oleh mereka dalam merevolusikan masyarakat ke arah pembentukan masyarakat yang madani , bermaruah , serta berjati diri .. Ini bertepatan dengan motif penubuhan JUNDIYY sendiri yang bersifat bebas, menghormati pendekatan dakwah dan golongan sasar bagi setiap wadah yang bernaung di bawah JUNDIYY serta berifat neutral.

Antara skop yang telah didedahkan kepada para peserta adalah Mono Religio : Perkembangan dan cabaran dunia Islam (Akh Nizam Mahsyar ,SU PUMPP) , politik ,aqidah dan Isu-isu semasa (Ustaz Hafiz Nordin) , Isu permasalahan sosial : Apa peranan Kita ? (Ustaz Kamruddin Kassim LANDAS) , Isu sebenar berkenaan selatan Thai (Akhawat-akhawat daripada Pattani , Thailand) , Pendidikan , kemahasiswaan dan peranan kita dalam mendepani isu-isu semasa (Akh Izzat Anwari ,Koordinator ABABIL) dan Akh Nurfitri Amir dengan tajuk pembentangan Revolusi Agama : Penilaian Terhadap Sejarah dan Cabaran Masa Kini.

Skop yang diperbincangkan di dalam SBIB kali ini dilihat sungguh padat dan sedikit berat , namun saya percaya bahawa setiap wakil dapat menghadam setiap butir yang keluar dari mulut pengisi disebabkan golongan sasar pada program kali ini adalah penggerak-penggerak teras (core) , MT setiap wadah.

Pada akhir program ,telah diadakan sesi Refleksi dan Resolusi. Beberapa Resolusi telah dicapai.Antaranya adalah :

1)setiap wadah yang bernaung di bawah JUNDIYY wajib hantar wakil untuk mesyuarat berkala dan penyertaan program

2)setiap program umum yang dianjurkan oleh wadah digalakkan untuk dimaklumkan kepada MT JUNDIYY

3)pelantikan ketua unit

-tekno daie:syafiq(BKS,IPTB)

-penerbitan:rahimi(PPM)

-program:saiful(API)

Untuk pengetahuan Semua -Kami juga mewaujudkan beberapa penambahan jawatan baru dalam JUNDIYY bagi memudahkan urusan . Di bawah ini merupakan senarai terbaru Majlis Tertinggi JUNDIYY.

Pengerusi-Zhafri(KARISMA)

T/pengerusi-Aishah(KRL)

S/U A-Rohana(PMI)

S/U E-Hazwan(BKS)

S/U O-Kartina Sari(KRL)

BEND-Mastura(PMI)

T/BEND-Zaidi(API)

Diharap setiap ahli yang bernaung di bawah JUNDIYY dapat menjalinkan hubungan yang lebih erat bersama wadah yang ada bawah naungan JUNDIYY yang lain.Insyaallah

SEKADAR PERKONGSIAN
Oleh :
Ahmad Zhafri bin Md Noor @ Abu Dujanah
Pengerusi Jaringan Pemuda Da'wah Islamiyyah (JUNDIYY)
http://deafeningsilent.blogspot.com
019-4554508

No comments:

Post a Comment