Tuesday, September 22, 2009

Perjuangan Kita Sebagai Rausyanfikir (pemikir yang celik) Masyarakat Masih Jauh









Saya berkesempatan untuk menyertai Muktamar Pergerakan Pemerkasaan Tulisan Jawi(PERAWI) di Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah di Alor Setar anjuran Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) dan Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah baru-baru ini. Muktamar kali ini hanya berjaya menghimpunkan 150 orang sahaja . Mungkin ini disebabkan hari ini (hari Ahad) merupakan hari bekerja di mana kebanyakan yang hadir terdiri daripada pak cik dan mak cik yang pernah merasai kehangatan penggunaan tulisan jawi dalam masyarakat.

Satu lagi isu yang SEWAJIBNYA guru pelatih IPGM ambil tahu , selain meneruskan kitaran bodoh sehari-hari-(makan , tidur, kuliah , dan seterusnya tanpa perubahan sepanjang tahun) , ialah untuk menggarap kembali perjuangan untuk membangkitkan penggunaan tulisan jawi di Malaysia. Isu ini nampak kecil bagi sesetengah mahasiswa keguruan dan sesetengah pihak ,namun impak akibat pemansuhan pembelajaran tulisan jawi dalam pengajaran dan pembelajaran oleh seorang menteri pelajaran itu telah berjaya "membunuh" rasa beragama ramai anak bangsa yang beragama Islam di negara ini. Akibat daripada terbunuhnya pembelajaran tulisan jawi , ramai anak bangsa yang beragama Islam tidak mampu membaca Al-Qur'an , menghayati bacaan al-Qur'an dan jika tidak melampau ia dikatakan telah melahirkan generasi yang ber'bin' dan ber'binti', namun tidak mampu mengucap dua kalimah syahadat!

Sepatutnya guru pelatih lebih terkehadapan dalam isu ini , juga termasuk isu-isu lain yang melibatkan integriti agama , bangsa dan leluhur jati diri seperti isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang ternyata telah berjaya menghancurkan masa depan ramai pelajar Melayu, isu pengekalan status asal agama anak setelah salah seorang ibu bapa memeluk islam , isu murtad, penderaan , gejala sosial yang membarah ,Liberalisme Islam serta ideologi yang menjadi perosak aqidah yang lain yang tidak tahu hujung pangkalnya dan sebagainya. Ini tidak masuk lagi dengan isu-isu yang melibatkan generasi muda beliau seperti hedonisme, seks bebas, penagihan gam dan dadah , buli dan banyak lagi.

Suara guru pelatih seakan terus sepi dari segi "suara" dan "kerja tangan" yang melibatkan masyarakat. Ini seakan mewujudkan satu tanggapan bahawa profesion keguruan merupakan profesion orang yang tak tahu apa-apa selain menjadi robot , pengampu, peneruskan dasar-dasar tolol dan tidak realistik oleh pihak-pihak tertentu yang semakin hari semakin menggadai agama , bangsa dan tanah air mereka walaupun giat mencanangkan kepada masyarakat bahawa merekalah pejuang bangsa dan negara yang sebenar.


Ini berbeza dengan sahabat-sahabat daripada IPT yang seakan begitu gah dengan budaya intelek ,diskusi , debat , budaya ilmu , aktivisme ( penyerahan memorandum , perhimpunan dan sebagainya) dan kesedaran kendiri . Berbeza dengan kita di IPGM , kita Masih lagi terperangkap dengan pemikiran picisan dan hedonisme -main permainan video , "dating" ,suka dimanjakan dan dilayan seperti anak-anak belasan tahun, malas seumpama menternak ayam di sangkar. Mungkin inilah generasi yang dikehendaki oleh sesetengah pihak , yang menganggap guru-guru seperti ini merupakan guru yang "baik" , "sopan" dan berhemah tinggi serta patriotik.

Cukup masa pergi cari makanan .Inilah yang amat menyedihkan terutama apabila mengenangkan bahawa gejala sosial hari in bukan lagi suatu barah , tetapi suatu wabak melanda seluruh masyarakat kita pada hari ini. Sekali lagi saya bertanya, mana suara guru pelatih kita? Masih takut dengan "hantu" akta-akta dan peraturan tertentu ?

Berapa orang yang sedar terhadap permasalahan ini? Mana suara guru pelatih kita? Masih tidur? Teruskan tidur. Sehingga kita "dibangkitkan" kelak dalam keadaan diseksa disebabkan gagal untuk memahami realiti masyarakat semasa.Tertarik dengan kata-kata Profesor Khoo Kay Kim .

"The university (dalam konteks kita: IPGM-penulis) today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."


Walaupun dalam kata-kata tersebut beliau hanya menyebut berkenaan dengan Universiti, tetapi kata-kata ini juga boleh diterjemahkan sebagai mahasiswa, yang juga berkait rapat dengan guru-guru pelatih (atau mahasiswa "keguruan") institusi pendidikan guru di Malaysia.
"Sayyid Abul 'Ala Mawdudi dalam satu petikan kata-katanya yang sungguh tajam dan dalam pernah berkata kepada para graduan:

"'Wahai Pelajar! Kamu telah melabur sekian lama masa kamu di universiti ini untuk mendapat pendidikan. Kamu telah lama menunggu saat dimana kamu akan menuai hasil usaha kamu itu dalam bentuk segulung ijazah. Aku merasai betapa tersentuhnya jiwa kamu dalam majlis sebegini, maka menjadi satu kesukaran buat aku berterus terang kepada kamu pada saat ini. Walau bagaimanapun aku perlu berlaku jujur, bahawa dalam menilai tempat kau dididik in, malah kesemua tempat pendidikan yang bernama universiti ini tidak ubah seperti tempat penyembelihan berbanding tempat pendidikan. Ijazah yang dihulurkan tidak ubah seperti sijil kematian, diberikan apabila si pembunuh sudah berpuas hati kerana telah berjaya menyempurnakan penyembelihannya; alangkah bertuahnya kepada mereka yang telah berjaya melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya kehidupan
Aku tidak hadir ke sini untuk mengucapkan tahniah kepada kamu kerana telah menerima sijil kematian tersebut. Malah sebaliknya, aku berasa teramat sedih melihat kamu semua dalam keadaan yang teruk. Aku seperti sesorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat disini."


Ahmad Zhafri bin Md Noor
@Akh Zhaf

Ketua Biro Multimedia dan Informasi Ikatan Kerohanian JPP Zon Utara
http://deafeningsilent.blogspot.com









1 comment:

  1. salam
    post yg menarik u dihayati oleh para bakal2 pendidik..bacalah dgn hati, bukn baca dgn akal..

    ReplyDelete